Quin t’agradaria que fos el neologisme de l’any 2018?

10 de desembre de 2018
quins son neologismes 2018

#Neologisme2018

L’Observatori de Neologia i l’Institut d’Estudis Catalans celebren la cinquena edició del concurs per triar el neologisme del 2018. Des de la Universitat Oberta de Catalunya i, més concretament, des del grau de Llengua i Literatura Catalanes, col·laborem amb aquesta iniciativa que té com a objectiu triar aquella paraula nova que considerem molt representativa del 2018 i que volem que formi part del diccionari normatiu de la llengua catalana, el DIEC2 (Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans). I, com cada any, us animem a participar en aquesta tria que també duen a terme diverses institucions, editorials i diaris de nombroses llengües arreu del món.

Un neologisme es pot definir com una paraula nova. Com sabeu, però, el concepte ‘nou’ és molt relatiu i depèn de la persona, de l’entorn, del moment… En aquest cas parlem de paraules noves en relació amb el diccionari normatiu, és a dir, paraules que no estan recollides al diccionari i que pensem que hi haurien de constar.

Participar en aquesta tria és molt fàcil: les entitats organitzadores, entre els membres de les quals hi ha professorat del grau de Llengua I Literatura Catalanes de la UOC, han seleccionat 10 neologismes com a possibles candidats. Alguns d’aquests neologismes són unitats formalment noves (com criptomoneda), mentre que d’altres tenen una forma que ja coneixem, però s’usen amb un significat nou, que el diccionari no recull (com l’adjectiu èpic -a).

Les paraules candidates a ser el neologisme del 2018 són les següents: criptomoneda, demofòbia, èpic -a, microplàstic, migrant, narcopís, pis rusc, seriòfil -a, sororitat i sostre de vidre.

1. CRIPTOMONEDA f. Moneda virtual.

2. DEMOFÒBIA f. fig. En política, aversió a la democràcia.

3. ÈPIC -A adj. fig. Grandiós, extraordinari.

4. MICROPLÀSTIC m. Plàstic de mida inferior als 5 mm, molt sovint invisible a l’ull humà, que prové especialment de la descomposició d’envasos o altres plàstics més grans, de gran perill per al medi natural.

5. MIGRANT m. i f. i adj. Persona que es desplaça d’un territori a un altre per establir-s’hi de manera temporal o permanent.

6. NARCOPÍS m. Pis en el qual es trafica en droga.

7. PIS RUSC m. Habitacle unipersonal de lloguer inferior a 5 m2 destinat especialment a persones amb ingressos molt baixos.

8. SERIÒFIL SERIÒFILA m. i f. Persona aficionada a les sèries de televisió.

9. SORORITAT f. Relació de solidaritat entre dones basada en motius socials, ètics i emocionals.

10. SOSTRE DE VIDRE m. Barrera invisible que representa les limitacions amb els quals es troben les dones per ascendir en la seva carrera professional fins als càrrecs de més responsabilitat.

quins son neologismes 2018

Per votar només cal que accediu a neologisme.cat i trieu un dels 10 neologismes. El termini per fer-ho finalitza el dia 17 de desembre. L’endemà, el 18 de desembre, s’anunciarà la paraula guanyadora i entre tots els participants se celebrarà un sorteig d’un lot de premis que inclou, entre altres obsequis, les noves gramàtica i ortografia de l’IEC, i una mini impressora polaroid portàtil.

Com cada any, el neologisme guanyador serà discutit per la Secció Filològica de l’IEC com a candidat per al diccionari normatiu. Els mots nous guanyadors de les darreres edicions del concurs van ser els següents:

2014 – estelada (‘bandera groga amb quatre faixes vermelles i un triangle a l’asta que té al mig una estrella de cinc puntes, símbol del moviment per la independència de Catalunya o dels Països Catalans’)

2015 – dron (‘aeronau no tripulada que és dirigida per telecomandament o bé que obeeix les ordres d’un programa informàtic’).

2016 – vegà -ana (‘relatiu o pertanyent al veganisme’, ‘que practica el veganisme’).

2017 – cassolada (‘acció ciutadana de protesta fent soroll amb cassoles’)

Us animem a participar-hi!

neologisme 2018 iec obneo observatori neologia organitza

Aquí teniu enllaços de la notícia sobre el concurs que ha sortit ha diversos mitjans:

Les paraules candidates a ser el neologisme del 2018

— Els 10 neologismes del 2018

— Quin serà el neologisme del 2018?

— ‘Narcopís’, ‘migrant’ i ‘microplàstic’ competeixen per entrar al Diccionari de la Llengua Catalana

Ja pots escollir el neologisme del 2018