La UOC, amb l’Any Fabra

any fabra 2018 any fabra UOC

#AnyFabra
#AnyFabraUOC

La UOC, com a universitat arrelada a Catalunya que des de la seva fundació s’ha proposat contribuir a la normalització de l’ús científic, cultural i social del català, s’afegeix enguany a la celebració del 150è aniversari del naixement de Pompeu Fabra (1868-1948), l’artífex del català estàndard contemporani. I en el marc d’aquesta celebració edita un opuscle sobre el procés de formació i implantació de la nova normativa catalana, obra de Pompeu Fabra. El text de l’opuscle, procedent d’uns materials docents de la UOC, és original de Jordi Ginebra, catedràtic de la Universitat Rovira i Virgili, i comissari de l’Any Fabra.

any pompeu fabra any fabra UOC

Amb la publicació, digital i en obert, d’aquest opuscle titulat Pompeu Fabra i la codificació del català, la UOC, una universitat en línia i oberta al món, posa a disposició del públic general uns materials que, des d’una perspectiva fonamentada i acadèmica, ofereixen un panorama general de l’estat de la llengua catalana al segle XIX –en relació amb els problemes de la codificació i l’estandardització lingüístiques–, i del procés de formació i implantació de la nova normativa fabriana. Amb aquesta iniciativa, doncs, la UOC, com a universitat amb vocació de servei públic, vol retre homenatge al Mestre i la seva obra, i contribuir a difondre el coneixement sobre la llengua pròpia, en el marc de les commemoracions i activitats de l’Any Fabra, i en un moment històric tan singular com el que viuen actualment la llengua i la societat catalanes.

El dimecres 16 de maig, a les 18.00 h, tindrà lloc la presentació de l’opuscle sobre Pompeu Fabra en mans del Dr. Joan Fuster, director dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, a la seu de l’av. Tibidabo de Barcelona. Comptarem amb la presència del Dr. Jordi Ginebra, autor de l’opuscle i comissari de lAny Fabra, qui impartirà la conferència “Pompeu Fabra i la codificació del català”. Després d’una breu estona de debat se servirà una copa de cava per celebrar l’Any Fabra i s’obsequiarà els assistents amb una versió impresa de l’opuscle. L’assistència a l’acte és oberta i gratuïta, però cal inscriure’s en aquest enllaç.

pompeu fabra i la codificació del català any fabra

Igualment, entre els mesos de maig i desembre, està previst que es publiquin, tant al Blog de llengua i literatura catalanes com al blog intern de la UOC “Tots som UOC”, una sèrie d’entrades relacionades amb diversos aspectes de la personalitat i de l’obra de Fabra i la seva transcendència per a la vitalitat de la llengua catalana en la societat contemporània. Versaran sobre el multilingüisme, sobre la unitat i la diversitat de la llegua, sobre el seu paper en la comunicació científica i en la xarxa i l’entorn global, sempre intentant vincular aquests aspectes a la biografia de Fabra i al seu paper tant en la normativització com en l’extensió del coneixement de la llengua en l’àmbit acadèmic i en la formació d’adults, dels mestres, etc.

Amb aquestes iniciatives la UOC, a través de l’equip de professorat del grau de Llengua i Literatura Catalanes i del personal del Servei Lingüístic, s’adhereix a l’Any Fabra per tal de proporcionar elements de reflexió sobre l’aportació científica i militant de Fabra, i sobre el paper de la universitat –i, en especial, d’una universitat en línia com la nostra–, en l’assegurament del futur de la llengua catalana en una societat globalitzada com l’actual.