“La dramatúrgia del teatre català contemporani: la nova generació de dramaturgs catalans”

23 de juliol de 2013

La dramatúrgia del teatre català contemporani: la nova generació de dramaturgs catalans (2006-2012) és un treball que mostra el gran canvi que ha patit el teatre català contemporani a nivell d’autoria. Actualment, els dramaturgs catalans estan presents a la majoria de sales públiques i privades de Catalunya i d’arreu del món, i això és quelcom inèdit.

L’objectiu del treball va ser mostrar aquest canvi, presentar-ne les causes i les conseqüències. Però no només això, la meva voluntat era també veure si els autors actuals seguien un patró: saber si es tractaven uns mateixos temes, una mateixa manera de fer i d’escriure teatre, o el contrari, si hi havia grans diferències entre ells. Per això, vaig analitzar tres obres de quatre autors actuals que tenen una gran repercussió: Jordi Casanovas, Pere Riera, Jordi Oriol i Marta Buchaca, i així poder plasmar els punts en comú i les divergències que hi ha entre ells, i també intentar establir uns paràmetres del teatre català contemporani. Haig d’agrair la col·laboració dels autors i d’altres figures rellevants del món teatral com Sergi Belbel, Víctor Muñoz i Jordi Prat i Coll ja que sense ells la realització d’aquest treball hauria estat molt complicada.

Per a mi, fer aquest treball ha estat com un regal ja que primer vaig estudiar art dramàtic –de fet, em dedico a la pedagogia teatral– i després em vaig embarcar en el món de la filologia catalana a través de la UOC. Així doncs, d’alguna manera, el TFC ha suposat tancar un cicle. Estic molt satisfeta dels anys que he passat estudiant a la UOC, sense la possibilitat d’una universitat a distància m’hauria estat molt difícil poder aprendre i gaudir de la llengua i la literatura catalanes. Tot plegat ha estat una experiència molt positiva.

Anna Presegué i Coll
Llicenciada en Filologia Catalana per la UOC