Dron, la paraula nova del 2015

18 de gener de 2016

Dron és la paraula guanyadora del concurs de neologismes organitzat per l’Observatori de Neologia (OBNEO) de la Universitat Pompeu Fabra i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), amb la col·laboració del programa La Tribu de Catalunya Ràdio, que van fer una crida oberta a participar en la tria del neologisme de l’any 2015. Es tractava de proposar paraules que es fan servir en el nostre dia a dia i que, o bé no són incloses en el Diccionari de la llengua catalana, o bé sí que hi són, però amb un significat diferent. I l’objectiu final era que la paraula escollida fos candidata a formar part del diccionari normatiu de l’IEC.

Una comissió formada per membres de l’OBNEO, de la Secció Filològica de l’IEC i de la Unitat d’Assessorament Lingüístic de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va estudiar les propostes i va seleccionar les deu paraules més innovadores i rellevants: cupaire, dron, gihadista (i gihadisme), geolocalització, indepe, mem, núvol, sobiranisme, tacticisme i viral. Posteriorment, del 21 de desembre al 14 de gener es podia votar quina d’aquestes paraules es considerava com el millor neologisme de l’any 2015.
El divendres 15 de gener de 2016 es va donar a conèixer el neologismedel 2015, dron, substantiu que fa referència a una aeronau sense tripulació de dimensions petites i dirigida remotament, que s’utilitza per a missions diverses. En segon lloc, a molt poca distància, ha quedat la paraula cupaire (‘membre o seguidor de la CUP’). Podeu consultar el resultat de les votacions al web del programa La Tribu.

El neologisme de l’any segueix la línia d’iniciatives anàlogues que duen a terme editorials com Chambers, Oxford o Merriam-Webster’s per a l’anglès, o la Fundéu per a l’espanyol. En l’edició de l’any passat, el neologisme escollit va ser la paraula estelada, substantiu que designa la bandera que simbolitza la independència de Catalunya, i que ja ha estat inclosa en el Diccionari de la llengua catalana.

L’Observatori de Neologia (OBNEO), dirigit per la Dra. M. Teresa Cabré, analitza el fenomen de l’aparició de paraules noves o neologismes en l’ús, tant pel que fa al català com al castellà. Entre els seus membres fundadors hi ha docents dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC, que en són investigadors responsables de projectes, com Ona Domènech Bagaria, directora del grau de Llengua i Literatura Catalanes a la UOC, i Rosa Estopà Bagot, consultora del mateix grau. I també col·laboren amb l’OBNEO altres consultors dels Estudis, com Maria Gené i Albert Morales, i diversos estudiants titulats, com Helena Sacasas o Teresa Graells. Un dels objectius de l’Observatori és, entre d’altres, contribuir a l’actualització del lèxic contingut en diccionaris de llengua general.