Crònica Trobada LiLC 2018 a Terrassa

13 de març de 2018

#TrobadaLiLC18

Amb l’assistència d’una cinquantena de persones, entre estudiants, professors i docents col·laboradors del nostre grau, dissabte dia 3 de març es va celebrar al Centre de Documentació i Museu Tèxtil (CDMT) de Terrassa (el Vallès Occidental) la VIII Trobada de Llengua i Literatura Catalanes (LiLC).

LLENGUA I LITERATURA CATALANES DE LA UOC TROBADA LILC 2018

Els assistents van ser rebuts per Sílvia Carbonell, directora del CDMT, i Ona Domènech, directora del Grau Llengua i Literatura Catalanes de la UOC. A continuació, la mateixa professora Domènech va introduir els aspectes essencials de la terminologia i va tenir lloc la intervenció “Teixint paraules. Elaboració d’un vocabulari tèxtil per a ús col·lectiu, a càrrec de Sílvia Saladrigas, documentalista del CDMT, que va presentar una experiència concreta de treball terminològic.

grau llengua i literatura catalanes uoc trobada lilc 2018Després de la pausa-cafè, en què tothom va poder intercanviar salutacions i conversar de manera distesa en el bar de la mateixa institució, va haver-hi una magnífica visita guiada al centre, en diversos grups simultanis, començant per espais diversos, com ara els magatzems de dipòsit o el taller de restauració tèxtil, amb explicacions dels diversos responsables. Una autèntica descoberta per a molts de nosaltres. El centre aplega col·leccions privades cedides a les institucions que n’integren el consorci (Ajuntament de Terrassa i Diputació de Barcelona) o producte de compres o donacions diverses, des de fragments de teixits d’una gran antiguitat a vestits, complements i indumentària de tot tipus i de diverses èpoques, passamaneria, etc. S’hi restauren vestits que han d’anar a exposicions (alguns procedents de l’Institut del Teatre, per exemple), banderes i estendards històrics d’entitats corals o d’altres, vestits de nines històriques o de gegants i capgrossos, per exemple. El centre no pot exposar a la llum el seu fons pel risc de malmetre’l i només ho fa sota unes determinades condicions. La visita als magatzems, però, ens va permetre fer.-nos una idea del que atresoren i del seu valor. Les activitats del centre inclouen les exposicions temporals pròpies o d’artistes convidats que treballen sobre teixits o al voltant d’aquest món, l’assessorament a persones i grups, les visites i les activitats de formació i de restauració de peces tèxtils molt diverses.

La darrera part de la trobada va incloure, com és costum, la presentació de treballs dels estudiants de LiLC. En aquest cas es tractava d’un Treball de Ti de Grau, un de Fi de Màster i un projecte de tesi doctoral pròxima a llegir-se a la UB, tots tres a càrrec d’estudiants o antics estudiants del nostre grau. En primer lloc, l’enginyer tècnic forestal i traductor en una empresa canadenca Albert Trullàs, de Manresa, va exposar el seu TFC “Mila i Natàlia: l’art de la caracterització de personatges. Tècniques narratològiques caracterològiques de personatges principals literaris”, que havia dirigit la professora col·laboradora Maria Dasca (UOC / Univ. de Harvard). El tema de la segona presentació va ser “La vídeopoesia: un projecte didàctic”, basada en el Treball de Màster d’Anna Riera, dirigit per la professora Teresa Iribarren (UOC); l’Anna posa en pràctica el projecte de treball en equip, com ens va explicar, en la seva activitat docent amb estudiants de 4t d’ESO d’un institut de secundària d’Olot (la Garrotxa), on resideix. Finalment l’antic alumne i ara professor a la UB i a la URV Carles Royo ens va presentar una part del seu treball doctoral sobre “Alternança acusatiu/datiu i flexibilitat semàntica i sintàctica dels verbs psicològics catalans”; la tesi l’ha diririgda el professor de la UAB i docent col·laborador de la UOC Jaume Mateu. El matí es va cloure en un dinar col·lectiu al restaurant Tívoli, de la mateixa ciutat, molt proper al CDMT, on ens vam aplegar bona part dels assistents, professorat i alumnat.

La Trobada LiLC, que ja arriba a la vuitena edició, és una magnífica ocasió d’intercanvi i coneixença entre els membres de la comunitat UOC de Llengua i Literatura Catalanes, de la qual surten sempre noves idees i propostes de temàtiques i d’espais per a les futures trobades. Les anteriors edicions es van celebrar a Santa Pol de Mar (2011), Vilanova (2012), Roda de Ter (2013), Barcelona (2014), Sitges (2015), Barcelona (2016) i Reus (2017), a més de les jornades extraordinàries de 2009 (Seu central de la UOC) i 2014 (IEC) per celebrar, respectivament, els 10 i els 15 anys de la nostra titulació. El 2019 arribarem als 20 anys!

Narcís Figueras (UOC)