Anna Riera guanya el Premi Baldiri Reixac en la categoria Estímul a mestres i professors

20 de maig de 2017
Anna Riera guanya el Premi Baldiri Reixac Anna Riera guanya el Premi Baldiri Reixac

El guardó consisteix en una dotació de 4.000 euros per poder desenvolupar el projecte didàctic el curs 2017-18

Amb el títol Llums, càmera, poesia! la graduada de Llengua i literatura catalanes de la UOC (2014) i del Màster d’Estudis Catalans (2017) Anna Riera i Pijoan s’ha endut el premi Baldiri Reixac en la categoria “Estímul a mestres i professors”. Aquest projecte és fruit del seu Treball Final de Màster titulat “La videopoesia: un projecte didàctic” dirigit per la professora Teresa Iribarren i que es pot trobar al Repositori O2 de la UOC.

Es tracta d’una seqüència didàctica innovadora que té per objectiu elaborar un vídeo poema en grup cooperatiu. Amb aquest treball l’Anna ha posat en valor els seus coneixements i competències en els seus dos camps d’expertesa: el periodisme i la literatura catalana. En concret el projecte “té per objectiu treballar l’oralitat –una competència sovint desatesa en el nostre sistema educatiu– de la mà del gènere poètic. I ho fa bo i mobilitzant una sèrie d’habilitats de diversos àmbits del coneixement: el digital, l’artístic, el lingüístic i literari i el de cultura i valors. D’aquí que es planteja una seqüència didàctica interdisciplinària de nou sessions de durada en què la metodologia i l’avaluació es fixen més en el camí que no pas en la fita, i que presenta com a eix conductor la creativitat, la participació, l’emoció i el gaudi. Aquest és, doncs, un projecte de poesia creativa realitzat a partir d’un nou gènere digital, la vídeo poesia, que pretén reivindicar l’educació poètica de l’alumnat tant per desenvolupar les competències curriculars com, sobretot, a l’hora de bastir ànimes de ciutadans” (Riera 2017: 3).

Actualment l’Anna Riera és professora de llengua catalana i literatura de l’Institut de Secundària de Gurb, on té la intenció d’aplicar el projecte l’any vinent amb l’ajuda del premi.  Els 4.000 euros del premi serviran per adquirir material per a l’enregistrament dels vídeo poemes i per poder comptar amb l’assessorament i la formació en vídeo poesia per part d’experts en el gènere.

Des de la seva creació, els Premis Baldiri Reixac, organitzats per la Fundació Carulla amb la col·laboració del Departament d´Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), reconeixen iniciatives educatives que contribueixen a construir una escola catalana de qualitat. L’edició d’enguany, que ha rebut 271 candidatures, ha estat enfocada a l’estímul de nous projectes innovadors. Alhora, els guardons continuen reconeixent escoles (9 premis de 4.000 euros) i alumnes (50 premis de 900 euros).

El lliurament de premis es realitzarà en un acte presidit per la consellera d’ensenyament, el proper 24 de maig al Palau de Pedralbes.

Enllaços d’interès: PREMI BALDIRI REIXAC