Els neologismes del 2019: ‘emergència climàtica’ i ‘animalista’

16 de desembre de 2019
neologisme 2019 resolució animalista emergencia climatica

#Neologisme2019

Aquest mes de desembre ha tingut lloc la sisena edició del concurs del neologisme de l’any, una iniciativa impulsada per l’Observatori de Neologia (OBNEO) de l’Institut de Lingüística Aplicada de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Es tracta d’una crida oberta a triar la nova paraula que formarà part del diccionari normatiu de la llengua catalana, el DIEC2 (Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans).

La participació en aquesta sisena edició se situa en 6.400 persones. Enguany, de forma excepcional, han estat dues paraules les guanyadores, amb motiu de la proximitat en nombre de vots. La Secció Filològica de l’IEC valorarà la possibilitat d’incorporar tots dos neologismes en el diccionari:

emergència climàtica (21,6 %): f. Situació ambiental greu a escala mundial com a conseqüència de l’escalfament global, que requereix l’adopció de mesures concretes i immediates per mitigar el canvi climàtic;

— animalista (20,9 %): m. i f. i adj. Persona que defensa els drets dels animals com a éssers sensibles, en contra de la seva explotació i maltractament, i a favor del reconeixement d’uns drets bàsics dels animals.

neologisme 2019 emergencia climatica animalista
Neologisme 2019 — Font: IEC

La campanya “Neologisme de l’any” creix any rere any i es consolida en la societat catalana. Esdevé una oportunitat per donar visibilitat als temes que interessen a la ciutadania, aproximar la llengua als parlants i convidar-los a participar en l’evolució del diccionari normatiu. Des del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC donem suport a la iniciativa, hi participem activament i contribuïm a difondre-la any rere any.  A continuació compartim amb vosaltres el percentatge  de votacions per a cada neologisme proposat per al 2019:

Resultat de les votacions Neologisme 2019

1— emergència climàtica: 21,6 %

2 — animalista: 20,9 %

3 — trap: 12,3 %

4 — vermuteria: 11,6 %

5 — exoplaneta: 8,7 %

6 — umami: 8 %

7 — residu zero: 5,9 %

8 — xipar: 4 %