Treballs finals de grau, una xarxa de metàfores

26 de març de 2019
tfg metafores salut mental projecte moment recerca uoc

Teoria de la Metàfora Conceptual, objecte de múltiples treballs finals de grau

En “Les metàfores de la salut mental, una entrada anterior d’aquest blog, la professora Marta Coll-Florit presentava el projecte de recerca MOMENT, dedicat a l’anàlisi del discurs de professionals i afectats per trastorns mentals greus, dins del marc teòric de la Teoria de la Metàfora Conceptual (TMC) (e.g. Lakoff i Johnson, 1980; Lakoff, 1993; Kövecses, 2002).

La participació de tres professors del grau de Llengua i Literatura Catalanes de la UOC en aquest projecte (Marta Coll-Florit, Antoni Oliver i jo mateix, Salvador Climent) no és cap casualitat sinó una mostra de la continuïtat del treball en aquesta àrea en la titulació. La TMC, Teoria de la Metàfora Conceptual, és objecte de docència en tres assignatures del grau: L’estructura de les llengües, Llengua catalana: semàntica i lexicologia, i Lingüística cognitiva, i a més, ha estat i segueix essent objecte de múltiples treballs finals de grau.

El pioner va ser “Ets el meu fetge i el meu cor”, encara en l’antiga llicenciatura de Filologia Catalana, en què Mònica-Marta Moyano, sota la direcció del professor Jaume Mateu Fontanals, va analitzar i comparar les metàfores d’amor en català i en xinès mandarí. Aquest interessant treball va ser publicat posteriorment, en versió abreujada, en la revista dels Estudis d’Humanitats de la UOC, Digithum.

Posteriorment, els professors Jaume Mateu Fontanals i Roger Pérez i Brufau, experts en Lingüística cognitiva, han dirigit diversos TFG en aquest àmbit. De manera notable, el predecessor n’és “Internet, una xarxa de metàfores”, en què el primer va dirigir el treball final del segon, en aquells momenys encara estudiant.

A continuació, si ho desitgeu, podeu examinar al repositori institucional d’accés obert de la UOC O2, uns quants dels TFC i TFG en què s’analitzen diversos àmbits lingüístics i socials a la llum de la TMC, Teoria de la Metàfora Conceptual.

Teoria de la Metàfora Conceptual tfg llengua catalana

TFC i TFG — Teoria de la Metàfora Conceptual

Finalment, i enllaçant amb l’àmbit de la salut mental, amb el qual hem encetat aquest text per relació amb el projecte de recerca MOMENT, cal esmentar que els professors Coll-Florit i Climent han dirigit aquest Treball Final de Màster del Màster Universitari de Societat de la Informació:

tfg metafores salut mental projecte moment recerca uoc

Aprofundir en la TMC, Teoria de la Metàfora Conceptual

Si voleu conèixer les principals idees de la Teoria de la Metàfora Conceptual de manera agradívola però rigorosa, podeu escoltar la conferència “Human Universals. The Need for Metaphor” que va impartir al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona un dels principals experts en aquest camp, el professor Zoltán Kövecses, en versió original amb traducció simultània al català.

Salvador Climent — Professor dels Estudis d’Arts i Humanitats de la UOC

Referències

• Kövecses, Z. (2002). Metaphor. A Practical Introduction. New York: Oxford University Press.
  • Lakoff, G. (1993). The contemporary theory of metaphor. En A. Ortony (Ed.), Metaphor in thought (pp. 202-251). New York: Cambridge University Press.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago: University of Chicago Press.

Salvador Climent és doctor en Filologia Romànica, en l’especialitat de Ciència Cognitiva i Llenguatge, màster en Lingüística Computacional i llicenciat en Filologia Hispànica per la Universitat de Barcelona. Actualment és professor de les següents titulacions de la UOC: grau de  Llengua i literatura catalanes, grau d’Humanitats, grau d’Antropologia i Evolució Humana (URV-UOC), màster universitari de Societat de la Informació i el Coneixement, màster de Traducció especialitzada i grau de Traducció, Interpretació i Llengües Aplicades (UOC-UVic).També és subdirector docent dels Estudis d’Arts i Humanitats.