Conferència: Els escriptors amazigocatalans, la identitat com un vestit que un es fa a mida

7 de març de 2014
Najat_El_Hachmi

Un dels fenòmens més interessants en la literatura catalana recent és l’aparició d’escriptors que o bé pertanyen a les darreres onades migratòries, o bé no tenen el català com a llengua primera. Aquests autors i autores sovint representen en la seva obra la seva percepció de la societat i la cultura catalanes, qüestionen com es construeix la catalanitat majoritària i miren amb uns ulls diferents la situació de subordinació en què es troba la cultura catalana com a resultat del conflicte polític entre Catalunya i Espanya.

Autors com ara Pius Alibek, Patrícia Gabancho o Matthew Tree des de ja fa dècades s’han incorporat amb èxit a la literatura catalana i a la nostra vida cultural. Però hi ha també un conjunt emergent d’escriptors i escriptores d’origen marroquí i de llengua i cultura amazigues que han crescut i s’han educat a Catalunya i que han viscut en pròpia pell el conflicte de viure a la frontera, d’existir entre dues cultures i entre dues identitats. Estem parlant d’escriptors i escriptores com Najat El Hachmi (autora de Jo també sóc catalana, L’últim patriarca o La caçadora de cossos), Laila Karrouch (De Nador a Vic), Saïd El Kadaoui (Cartes al meu fill, un català de soca-rel, gairebé) o Jamila Al Hassani (La lluita de la dona bereber).

Aquests autors i els seus textos seran el tema d’una conferència que oferirà el professor Cristián H. Ricci, de la Universitat de California a Merced, sota el títol Escritores imazighen-catalanes: ‘la identidad como vestido que uno se hace a la medida’”L’acte tindrà lloc el dijous 13 de març a les 12:30 a la sala d’actes de la UOC (Avinguda Tibidabo 39), i l’organitzen el grup de recerca Identi.Cat(Llengua, cultura i identitat a l’era global) i el Màster d’Estudis Catalans, que aquest semestre ofereix l’assignatura “La immigració en els discursos sobre la identitat catalana”.

El conferenciant, Cristián H. Ricci, és professor d’Estudis Ibèrics a la Universitat de Califòrnia, Merced. És autor dels llibres El espacio urbano en la narrativa del Madrid de la Edad de Plata, 1900-1938 (2009) i Literatura periférica en castellano y catalán: el caso marroquí (2010). Tot just ha publicat un nou llibre sobre els escriptors marroquins en castellà i català, ¿Hay moros en la costa! Literatura marroquí fronteriza en castellano y catalán (Iberoamericana-Vervuert, 2014), que dóna a conèixer des d’un enfocament postcolonialista i transmodern la producció literària d’uns escriptors que representen el Marroc, Espanya i Catalunya i les relacions entre aquestes cultures com el tema principal dels seus textos.

L’acte és obert a tothom.

Conferència: Escritores imazighen-catalanes: ‘la identidad como vestido que uno se hace a la medida’”, per Cristián H. Ricci.
Dijous 13 de març a les 12:30 a la sala d’actes de la UOC (Avinguda Tibidabo 39).