La voluntat de comunicar, objectiu de les aules de llengües

30 de maig de 2012

Fa pocs mesos (concretament el desembre de 2011) s’ha publicat el llibre La voluntat de comunicar, objectiu de les aules de llengües. Aquesta obra és un recull de textos anteriorment editats, la majoria en anglès, sobre un enfocament novedós respecte de l’ensenyament d’idiomes. És un fruit indirecte de les Jornades que la Càtedra de multilingüisme Linguamón-UOC va organitzar a l’Institut d’Estudis Catalans el març de 2007 amb l’objectiu d’identificar quines pràctiques d’aprenentatge permeten desenvolupar la voluntat de comunicar en una segona llengua. Una de les propostes recollides en aquelles jornades era la preparació i l’edició d’un recull de documents teòrics i pràctics sobre el desenvolupament dels factors que influeixen en la voluntat de comunicar en els processos d’aprenentatge d’una L2. D’aquí sorgeix el llibre que ara veu la llum.

La Càtedra de Multilingüisme (aleshores “Linguamón-UOC”) havia decidit de fer aquell intercanvi d’estudis i experiències perquè el model “Willingness To Communicate” (WTC, o VdC en català) -desenvolupat, entre d’altres, per Peter MacIntyre (que hi va participar)- , identifica i estructura les variables que influeixen en la voluntat de comunicar en una L2, i reorienta l’objectiu final de l’ensenyant que, fins ara, era la competència comunicativa.

El moment de les politiques educatives a l’àrea de llengua catalana fa especialment interessant el volum, per la situació social de contacte lingüístic, per la creixent diversitat lingüística de la societat -i de la població escolar- i pel repte que suposa  que les polítiques educatives adoptin l’objectiu de proporcionar una competència trilingüe als estudiants.

Hi ha més informació sobre el llibre, que ha estat a cura dels professors dels Estudis d’Arts i Humanitats Isidor Marí i Miquel Strubell, aquí.

El blog “Aprendre llengües”, Observatori d’Enric Serra i Casals, fa una extensa ressenya del llibre, que li agraïm. Hi podeu accedir des del següent enllaç: