24 de maig de 2012

Gabriel Sansano i Pep Valsalobre (ed.), Fontanellana. Estudis sobre l’època i l’obra de Francesc Fontanella (1622-1683/85). Girona: Documenta Universi­tària, 2009, 367 p. ISBN 9788492707195

Dins de l’increment general de la recerca en literatura catalana d’època moderna, darrerament s’ha dedicat força atenció al poeta i dramaturg siscentista Francesc Fontanella (Barcelona, 1622-Perpinyà 1682/1683). Aquest volum miscel·lani, aparegut el novembre de 2009, és un bon complement de l’anterior Francesc Fontanella: una obra, una vida, un temps (2006), i tot dos són fruit en certa forma del VI Col·loqui Internacional Problemes i Mètodes de Literatura Catalana Antiga (Girona, 2006) i de l’«embranzida fontanellesca» que llavors se suscità.

Aplega treballs molt diversos, a càrrec d’investigadors d’universitats de tot el domini lingüístic català (entre els quals l’autor dels mòduls UOC i editor del volum Pep Valsalobre o la docent col·laboradora Eulàlia Miralles). S’hi tracten tant el context lingüístic, retòric o estètic del barroc com l’obra d’autors coetanis de Fontanella o bé aporten lectures innovadores, a peu de text, de l’obra d’aquest o aprofundeixen en certs aspectes biogràfics que per primer cop es documenten o s’exploren més a fons. És destacable el diàleg que s’estableix entre algunes de les contribucions publicades, que han estat comunicades prèviament entre els autors participants, o la revisió oberta de posicions expressades amb anterioritat pels mateixos autors que ara hi aprofundeixen.

La precisió sobre detalls de la vida personal de Fontanella que afloren d’aquest volum (i de l’anterior esmentat) ha contribuït, a més, a poder confegir un relat biogràfic molt més ric i complet sobre aquest «jove barceloní intel·lectualment brillant i atrevit, vitalment fogós i entusiasta, innocent i combatiu…», com el que ha pogut perfilar el professor Valsalobre amb posterioritat («Els Marges», núm. 92, 2010, ps. 54-81).

En defintiva, doncs, Fontanella, la seva orbra i el seu temps esdevenen més coneguts i estudiants, i s’aplana el camí de noves recerques i d’una nova edició actualitzada de la seva obra completa.

Narcís Figueras Capdevila

Podeu consultar una ressenya més extensa del contingut del volum en l’apartat “RESSENYES I NOTES CRÍTIQUES” de la revista Llengua & Literatura, núm. 22 (2011-2012), p. 115-120 [http://revistes.iec.cat/index.php/LLiL/index]